Translate


Coppan



Status

    20:e Oktober 2019

Regnkalkylator







Kalender

« Oktober 2019 »
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Dagens Namn

Arkiv

Senaste Cachar

2018-07-11 #816
Pataholm
Av : Nevyn2012

2018-07-06 #815
Oskars kyrka
Av : Anders o inger

2018-07-06 #814
Gamla kyrkväge...
Av : Ripan

2018-07-06 #813
Brömsehus
Av : Canonym

2018-05-30 #812
Ödevata FTF
Av : Oscarsundas

2018-05-16 #811
Kattrumpan
Av : Helensfamily

2018-04-18 #810
Träna mera!
Av : Valkyria09

2018-04-13 #809
Svartbäcksmål...
Av : Saibotb

2018-04-13 #808
Dammen
Av : Saibotb

2018-04-13 #807
Avkopplingsplat...
Av : Ripan

2008-10

2008-10-04 #9
Årtebäckskvar...
Av : Vidkund

2008-10-10 #10
S:t Sigfrieds k...
Av : Anders o Inger

2008-10-11 #11
vargstenen
Av : Ulfheim

2008-10-12 #12
Pestens tid
Av : Izzor

2008-10-18 #13
Calmare nyckel
Av : Anders o Inger

2008-10-23 #14
Bottorp
Av : Ulfheim

2008-10-24 #15
Mokällan
Av : dohco

2008-10-25 #16
Waterpower 2
Av : Granlund

2008-10-28 #31
Mr Bogislav Sto...
Av : Anders o Inger

2009-10

2009-10-01 #126
Kvarnholmen UWa...
Av : izzor

2009-10-04 #127
Hold yours hors...
Av : ripan

2009-10-04 #128
Madesjö kyrka
Av : ripan

2009-10-04 #129
Kingdom of Crys...
Av : ripan

2009-10-15 #130
Sandsjön
Av : Ripan

2009-10-23 #131
The Hospital
Av : Granlund

2010-10

2010-10-12 #156
Crash and kart
Av : pjansberg

2010-10-12 #158
Stensö kanal
Av : 3wahlarna

2011-10

2011-10-15 #374
The maze
Av : Anders o Inger

2011-10-15 #375
Strömsrum 1
Av : Himmelskimmer

2011-10-16 #376
Älgasjön
Av : Ripan

2011-10-16 #377
#1 The one with...
Av : Pretty Saro

2011-10-19 #378
Mulle i skogen
Av : Ulfheim

2011-10-22 #379
Älghults kyrka
Av : Ripan

2011-10-22 #380
Pippi Långstru...
Av : Flici

2011-10-23 #381
Ödevata
Av : Boul

2012-10

2012-10-06 #550
Sandbergen
Av : Tinsun68

2012-10-16 #551
Bron över Ljun...
Av : Bmwkmt

2012-10-27 #552
Fiskeplats
Av : Joppen13

2012-10-29 #553
Bron över Ljun...
Av : Bmwkmt

2014-10

2014-10-12 #665
Milstenen
Av : Ripan

2014-10-26 #666
Kastlösa Info
Av : Stibar

2014-10-26 #667
Smedby kyrka
Av : Istlemin

2014-10-26 #668
Stora smedby
Av : Istlemin

2014-10-26 #669
Kvarnen i smedb...
Av : Istlemin

2014-10-26 #670
Gräsgårds Ham...
Av : Stibar

2014-10-26 #671
Gammalsby sjöm...
Av : Stibar

2014-10-29 #672
Hövdingen #4
Av : Rådaåsen

2015-10

2015-10-03 #709
Bröms 1
Av : Joonte

2015-10-05 #710
Nybygget Wärna...
Av : Palmer

2015-10-31 #711
Stenbron i Sjö...
Av : Stibben1

2015-10-31 #712
Derasjö Reborn
Av : Joppen13

Tråden "Led Ramper".

Den 24:e Juni - 2019

Vann denna för hutlösa 236:- på tradera.. Om nu fästet ingår, så fick jag ljusrampen på köpet kan man säga.
Tror annars denna går att få för 700:- just nu med kablar och ramp. Ord pris 2000:-



* 126W CREE LED extraljusramp Extreme Series
* Ljusemission teoretisk 17136 lumen
* Ljusemission operativ 12600 lumen
* Ljusbild COMBO ger både kastlängd och sidoljus
* LED ramp med CREE XB-D dioder 136 lumen/Watt
* Material: Robust Aluminiumchassi
* Lins: Stryktålig frontglas i polykarbonat
* Livslängd: 30000 timmar
* Justerbara fästen undertill både sidledes och i vinkel
* Rostfria monteringsdetaljer
* Anslutningsspänning: 9-32 Volt DC, dvs. passar både 12 och 24 Volt elsystem
* Arbetstemperatur -40° till 85° Celsius
* Trycktestad hydrostatiskt och vattentät ner till 1 meters vattendjup (10 kPa)
* Vibrationsklass 15,6G @ 24-2000 Hz
* Färgtemperatur: 6000 Kelvin
* Levereras med rostfria monteringsdetaljer
* Storlek 505x107x73mm (Längd x Höjd x Djup)
* Vikt 2,6 Kg
* Laboratorietester : Vibrationstest, Saltspraytest GJB 150, Låg och hög temperatur test, Stöt & chock test, Fukt test, hydrostatiskt vattentrycktest
* Certifieringar CE-märkning, RoHS, ISO9001, ISO9002, CISPR12, CISPR25, ISO11452-2, -3, -4, -5, ISO7637
* Testad och godkänd EMC/EMI i enlighet med CISPR25 testning
* CE, RoHS, IP67
* Kvalitetsramp med 2 års garanti



Kommer knappast att bli sämre.. Sen får vi se hur knepigt det är att komma igenom torpedväggen.

Den 28:e Juni - 2019

Jag tror inte ens att detta är lagligt, iom att plåten täcks så pass mycket.

Från Polisen..

Registreringsskyltar ska vara väl synliga från alla vinklar och får inte vara oläsbar på grund av skada, smuts, is, snö eller liknande.



Sen så är det bara plast bakom.. Inget som håller upp kofångaren..

Om jag inte sätter nåt som stabiliserar allt så tror jag att det kommer att skaka och hoppa så plasten spricker.



Som sagt.. J*vligt snyggt blev det.. Men jag vet inte om det kommer att funka.

Den 4:e Juli - 2019

Vann tydligen ytterligare en auktion.. Inte lika stor som den andra, och väger ~ett kilo i stället för tre.
Med lite tur så kanske jag slipper sätta nån förstärkning i fronten för att hålla upp den..

Iom att jag mest kör i genom skogen på krokiga vägar så är det egentligen inte så intressant hur långt ljuset når.. Snarare hur brett det lyser när Hälge Älg står vid vägkanten..

"Hyperspot ger en mycket lång kastlängd och dubbla uppsättningar sidoreflektorer ger ett extremt brett ca 160 grader vidinkelljus som lyser upp vägrenen och närområdet. "



Teknisk specifikation - Tripple Row 7D Reflector Hybrid OPTICS - LED extraljusramp Extreme Series

* LED extraljusramp, Extreme Series, Trippel radig reflektor hybrik 7D OPTIK med datorberäknad formatering av optik och ljusbild
* 7D Tripple-Row optik - kombinationsoptik som ger en formaterad ljusbild hyperspot med lång kastlängd och 160 grader vidvinkelljus på sidorna
* 20000 teoretiska lumens
* 4000 operativa lumens
* Unik ljusbild med marknadens bredaste vidvinkelljus ca. 160 grader för att erhålla en optimal trafiksäkerhet och viltvarning
* Multipel med högeffektsdioder där konstantströmkretsen med pulsteknik driver dioden med ca 40% av maxvärde för optimal livslängd
* Ljusbild COMBO ger både kastlängd och sidoljus
* Material: Robust Aluminiumchassi
* Lins: Stryktålig frontglas i polykarbonat
* Livslängd: 30000 timmar
* Justerbara fästen undertill både sidledes och i vinkel
* Rostfria monteringsdetaljer
* Anslutningsspänning: 9-32 Volt DC, dvs. passar både 12 och 24 Volt elsystem med likström och batteri
* Arbetstemperatur -40° till 85° Celsius
* Trycktestad hydrostatiskt och vattentät ner till 1 meters vattendjup (10 kPa)
* Vibrationsklass 15,6G @ 24-2000 Hz
* Färgtemperatur: 6000 Kelvin
* Levereras med rostfria monteringsdetaljer
* Storlek Längd 308x80x65mm (Längd x Höjd x Djup)
* Laboratorietester : Vibrationstest, Saltspraytest GJB 150, Låg och hög temperatur test, Stöt & chock test, Fukt test, hydrostatiskt vattentrycktest
* Certifieringar CE-märkning, RoHS, ISO9001, ISO9002, CISPR12, CISPR25, ISO11452-2, -3, -4, -5, ISO7637
* Testad och godkänd EMC/EMI i enlighet med CISPR25 testning
* CE, RoHS, IP67
* Kvalitetsramp med 5 års garanti

Den 7:e Juli - 2019

Aldrig mer.. Nästan värt att klippa Hälge älg och få lite lugn och ro med tjejer i vita dräkter. Hellre det än med
håriga män och tvångströja.

Lekte du med mekano när du var liten? Det här är inte ens i närheten..





Efter ~1.5 timme så är allt 100% rakt i precis varenda vinkel.. Skiter i om polisen stannar mig och
anal-probe:ar mig längs E22:an när en norsk turist-buss kör förbi.. Skiten ska dit..

Den 24:e Augusti - 2019

Var dacks.. Kung Bore kommer med stormsteg och mörkret med honom.

Den stora rampen gick ju inte att använda fram, men det gick bättre med den mindre.
Dessutom så ska ljusbilden vara 160 grader, vilket är klart mycket mer än den större som i stort sett bara lyser rätt fram(?).



Ser lite tanig ut, men klart bättre än inget..



Rampen kom med ett kabelkit med en AV/PÅ knapp. Knappen gick till stift "85" på relät så det vara bara att
klippa kabeln och skarva till helljuset.



Hade en "strömtjuv" liggandes som blev perfekt.. Förutom att jag var tvungen att borra ett hål i kåpan
för kabeln. Tror inte det är någon risk att fukt tränger in. Men jag får ha lite koll på den sidan och täta
om det behövs.



Så fick det bli, när det inte blev som det var tänkt.. Undrar om man kan hitta på något med den stora
rampen och takräckena?



Givetvis så hade jag inga krympslangar som passade, så det fick bli sockerbitar så länge..


Den 25:e Augusti - 2019

Tog det säkra före det osäkra och smältlimmade kabeln.. Blir inte så snyggt, men när insugningsröret är på plats så syns den inte ändå..



Inte optimalt.. Men ända stället att skruva dit reläet på så det iafl inte ligger löst..



Drog lite eltejp runt kablarna så dom inte heller hänger löst.. Får funka så länge.. Blev ok...
Det är ju inte en rymdfärja vi pratar om precis..

Den 26:e Augusti - 2019

Saknades en centimeter.. Skulle iofs gå att svetsa på två stag som man skruvar rampen i..





Den 2:e September - 2019

Kvällens "halv projekt".. Hittade lite vinkeljärn i projektlådan..

Tror inte jag kommer upp så pass långt att taket går fritt..



Eller från ovansidan och kapa bort vinkeln.. Då kommer lyset upp den cm som behövs..



Men då går det inte att lägga någonting plant på räcket.. Men den ända gången jag använt räcket är när
jag körde kanoten..

Kortar man bultarna och målar allting svart så kommer det nog inte se såå jäkla illa ut?

Om ni undrar varför jag satte fästens så pass långt in (finns alltid idioter med smarta kommentarer) så är
det för att det verkar vara standardmåttet på lysrampsfästerna.

Skulle jag behöva byta mot ett annat ljus så kommer det garanterat att passa.

DC 12V-24V Low-pass Filter NE5532 Bass Tone Subwoofer Pre-Amplifier Preamp Board:



Borde funka att bygga in i min "nya" baslåda..

Den 13:e September - 2019

Något måste man ju göra, så dacks att börja fixa inför hans ankomst..





Plus en kabelsats med strömbrytare beställd. Inte värt att bygga en egen när en färdig kostar 120:-



Bilfela säljer en genomföring som skulle funka.. Nackdelen blir att det alltid kommer att sitta "en puck" på taket oavett om jag har räcket på eller inte.. Men man kan ju inte trolla, eller få allt..




Den 19:e September - 2019

Händer inte så mycket.. Fortfarande snorig som jag vet inte vad.. Näsan har fått ett eget liv, och vi försöker
gå åt varsitt håll..

Men jag fick iafl min kabelhärva till LED rampen i dag. Blir till att åka förbi maskinaffären i Nybro innan jobbet i morrn.

Förhoppningsvis så hinner dom svetsa räcket så jag kan hämta det efter jobbet sen.
Om två veckor så kommer det vara så pass mörkt på morrnarna. Så nu det är dacks att sätta i gång.



Klart värt 120:- för att slippa göra den själv.

Den 20:e September - 2019

Materialet i räcket gick tyvärr inte att svetsa i med en vanlig MIG så det fick bli så här i stället..



Sitter som berget, och det är väl det som räknas..



Blev lite svart sprayfärg från jem&fix också..

Den 20:e September - 2019

Passade perfekt.. Kom precis upp den cm som behövdes.
Stort tack till "Maskinaffären i Nybro" för hjälpen. Alltid trevlig personal, rimliga priser och snabb service.





Känns som om man skulle vinkla upp den lite mer, men det är svårt när man inte vet vart ljuset hamnar.



Nu är det bara att plocka ner allt igen och sandpappra + lacka den.

Ska bli jäkligt intressant när allt är klart och man slår på helljuset sen.. Måste bli som dag och natt (i dubbel bemärkelse)..
Men det är lite pyssel kvar innan jag kan tända eld på skogen..cool

Den 20:e September - 2019

Ser genast mycket trevligare ut.. Ett lager färg till så blir det perfekt..



Sen så får den gona till sig tills i morrn.

Den 21:e September - 2019

Trött som f*n, men "The show must go on".. Fästet till rampen fixad och lackad.. Kunde bara slängt upp sk*ten, men varför inte göra det snyggt när man ändå håller på?



Återstår egentligen bara att plocka fram borrmaskinen och hitta ett bra ställe för kabelgenomförningen.

Vilket inte kommer att bli snyggt, eftersom kabeln inte räcker för ett hål i mitten av karossen vilket
hade varit mer estetiskt..

Största fördelen med att alltid vara den sista ägaren på en bil, är att man inte behöver bry sig om vad
andra tycker och tänker..

Den 21:e September - 2019

Så fick det bli, och nu sitter den där.. Precis så den gick in..



Men varför alla kineser.. Varför måste allt låta eller lysa hela tiden?!

Tror inte denna kommer att dra ur batteriet precis, men så jäkla onödigt.. Och varför lyser den RÖTT när lyset är AV, och GRÖNT när lyset är PÅ!?

Visst.. Jag kan kapa strömmen till dioderna, men då har jag ingen indikation på när lyset är av eller på alls.
Eller så plockar jag strömmen till knappen via cigg uttaget som bara har ström när tändningen är på..

Alltid är det nåt som flickan sa..



Tyvärr så hamnade bokstäverna upp och ner, men det var det ända sättet att få det bra med tanke på sladden.

Hade ett gäng genomföringar kvar i projektlådan som fick duga. Ska tåla kyla ner till -20 och vara
helt vattentät. Satte den aningen bakom rampen så den är skyddad så mycket som möjligt från väta.





För övrigt så kommer det nog att funka riktigt jäkla bra.. Supernöjd Coppan..

Var uppe vid 8, och nu är klockan ~16.. Har tagit nästan hela dagen så nu tror jag att jag förtjänat mig en iskall..

Den 21:e September - 2019

Får inte med allt i kameran. Men visst blev det skillnad..

Halvljus:



Ramp 1 (skulle behöva komma upp nån cm):



Ramp 2 (Hamnade perfekt):



Och som sagt.. kameran snor säkert 50% av ljuset..

Den 25:e September - 2019

Fick ett bekant paket i brevlådan i dag.. Och jajjemen.. Dom har skickat ett kablage till..



Blir perfekt.. då kan jag modda knappen på denna så den bara lyser när rampen är på.. Hoppas det
inte dimper en räkning till bara..

Den 27:e September - 2019

Den lilla Rampen behöver komma upp nån cm och den är lite "stirrig" om man säger så.. Tänkte testa
dessa för att stabilisera den..



Helgens projekt, om det slutar att regna vill säga..

Den 28:e September - 2019

Blir det inte bra nu så vetifasen..



Vinklade upp den en cm och sköt in den så den går emot plasten på kofångaren. Sitter som berget och
flexar ingenting längre..
Bortkastade 100:- för stagen jag köpte.. Damn!





Den 8:e Oktober - 2019

Tänkte koppla förbi knappen till ledrampen på taket så den funkar utan den. Det blir för jobbigt att hålla
på att fippla med både spaken och knappen för att blända av. Men jag vill ändå inte ta bort den helt.

Alt 1:

Ledrampen är alltid på när helljuset är på, men kan stängas av med knappen.
Fördel.. Den röda lysdioden är normalt släckt.

Alt 2:

Ledrampen är alltid på när helljuset är på, och kan inte stängas av med knappen, men kan slås på
med knappen när tändningen är av.



Få bli Alt 1.. Då behöver jag bara koppla in strömtjuven till den kabeln som driver knappsatsen.

MEN!

Jag hittade en skum funktion när jag kopplade upp allt i "test bänken" med en 12v trafo.
Någon har tydligen tänkt på det där med knapp och tjuvkoppling med helljuset.



När jag kopplar den enligt Alt. 2 så tänds båda dioderna så länge helljuset är på med spaken, och knappen tänder/släcker bara den röda dioden för att indikera i vilket läge DEN är i.

Den gröna dioden lyser precis som vanligt och visar om rampen är påslagen oavsett med spaken eller knappen.

Nån kines var tydligen nykter den dagen på jobbet, eller lät ungarna gå i skolan som dom ska göra.

Det förklarar dessutom kanske varför grön lyser när rampen är på, och röd när den är av.
Det blir i stället till en varning om att rampen inte lyser, fast helljuset är på(?)..

Snygg feature i sådana fall..
Men det innebär fortfarande att den röda dioden kommer att lysa hela tiden. Så vilket väljer man?

Den 9:e Oktober - 2019

Same procedure, en annan sida bara.. Strömtjuven ditsatt och hålet smältlimmat för säkerhetsskull..
Kunde satt den på samma strömtjuv som den andra rampen iofs, men nu går dom på två olika säkringar.



Mössen tycker tydligen om strömkabel.. Får försöka dra lite eltejp runt så länge..

Annars så gick kabeln igenom utan problem.



Hade givetvis fel strömtjuvar. Skulle haft den röda i stället..



Fortsättning följer..

Den 9:e Oktober - 2019

Lödde i stället.. Blir alltid bäst i slutändan och garanterat glapp-fritt..



Men det blev en katastrof..

Det regnade som faen, och den andra kabelhärvan hade mycket kortare sladdar så den räckte inte fram till
knappen längre.. Men det spelar ingen roll iofs, för knappen gick sönder när jag tryckte på den.

Skit samma.. Är det så dålig kvalitet på knappen så är det lika bra att köra utan den. Kan alltid sätta
dit någon bättre eftersom anslutningen sitter kvar.. Men lite snopet..
Rampen funkar tillsammans med helljuset, men alla kablar hänger i luften just nu..

Den 13:e Oktober - 2019

Hittade dessa två mindre på Ebay.. Bör man kunna hitta på nåt kul med..
Dessa två tillsammans med en 7 tummare skulle bli perfekt(?) till nästa projekt.

Är mest tänkt som ren "arbetsbelysning" och då borde t.o.m dom billiga Kina led:arna duga för ändamålet
om dom bara håller tätt vill säga..

Tro mig.. Här ute är det mörkt på vintern, för att inte säga kolsvart.. Att kunna "tända upp" när man håller på att greja med något skulle vara ett rejält lyft.. T.ex skottar snö eller vad som helst.

Peggan är ett "bruksfordon", och inget tänkt för att köra familjen med till kyrkan på söndagarna.

Vore iofs skönt att ha en "vanlig bil" också ibland. Men funktion väger tyngre i mitt fall.. Jag har ingen nytta av en bil där man inte kan, eller vågar slänga in gräsklipparen/motorsågen om det behövs..

Så mer lyse till folket (Coppan) alltså..

2x 4inch 200W CREE LED Work Light:



LED Chips: 20pcs high intensity LEDs
LED Power: 120W
Lumin: approx. 12000LM
Operating Voltage: 10-60V DC
Waterproof rate: IP 68
Light Color: White
Color Temperature: White: 6000K
Working Temperature: -45 ~+85°C
Material: Diecast aluminum alloy housing
Lens material: PC
Beam: 20 degree Spot+60 degree Flood
50000 hours lifespan
Certificates:CE/RoHs/ IP68


1x7inch 400W LED Work Light:



Dimensions: 6.26 * 2.44 * 3.07 (inches)
Output: 12000LM (single unit)
Color Temperature: 6000K
Light Transmission Rate: 97%
Waterproof Rate IP67
Beam Angle: 30° (spot beam)/170° (flood beam)
Operating Voltage: 9 ~ 30V(fit all 12V/24V vehicles)
Combo Beam Distribution: 60 pcs Flood LEDs + 20 pcs Spot LEDs
Mounting Bracket: Alu firm bracket
Working Life: 50,000 hours
WorkingTemperature: -40 ~ 85 degree Celsius
Lens: Toughened optic lens
Housing Material: Toughened Aluminum Profile


Planen ser ut så här.. Men kan ändras så klart när jag får dom..


Skåpet är säkrat till 40 amp.. Hoppas det räcker.. Annars så får det bli att byta kabel/säkring.

Comments powered by Disqus
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2019. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?
Sidan tog 1,36 sekunder att skapa.

ccbot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
ec2-18-204-227-250.compute-1.amazonaws.com - - /?thread=47